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Behavioral Economics-Class Experiment 行動経済学-クラス実験 [Report]

Behavioral Economics-Class Experiment: 行動経済学-クラス実験

Behavioral Economics - Class Experiment (Date: 10/18/2012)
Place: Akita International University
Course: Global Business; (ECN322) Economics of Globalization

Class Experiment on Anchoring Effect:
People’s choice behavior is strongly influenced by completely unrelated information (as an anchor), which they hear or see just before the choice.
An experiment designed to produce such a result is as follows:
Step 1:
In class, students are asked to write down the last 3 digits of their ID number, and are told that the 3 digit number (yen) is the price of a product which is to be shown in the next step.
Step 2:
A certain product is shown to the students and they are asked if they would buy that good if its price equals the amount (yen) above in Step 1.
Step 3:
Regardless of the number given to them in Step 1 and their answer to the question in Step 2, the students are asked what the maximum amount they would be willing to pay for that good, according to their own preference.

Expected result:
Step 1 and Step 3 are likely to be correlated (Step 2 is irrelevant) in such a way that on average the greater the last 3 digit number in Step 1, the higher the maximum amount that they would be willing to pay in Step 3, that is, they are likely to be influenced by randomly assigned numbers.
Actual result in class:
Student..ID number..Maximum........Student..ID number..Maximum
(1).........132...........150..............(9)........ 574..........1,500
(2).........181...........300..............(10).......590.............400
(3).........300...........400..............(11).......628..........1,000
(4).........301........1,100..............(12).......694..........1,500
(5).........318...........210..............(13).......697..........1,200
(6).........425...........450..............(14).......754.............450
(7).........433...........420..............(15).......834.............300
(8).........454...........500
Conclusion:
Actually, it seems on average the greater the ID number, the higher the maximum amount they would be willing to pay, due to the anchoring effect.
(Takahiro Miyao)
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行動経済学 – クラスでの実験(実施日: 10/18/2012)
場所:国際教養大学(秋田県)
コース:グローバルビジネス課程(学部) ECN322 「グローバル化の経済学」

アンカー効果に関するクラスでの実験
人間の選択行為は、それがまったく無関係なものであっても選択の直前に見聞きした情報によって、大きく影響される傾向がある。
このような結果を生み出すように工夫された実験は以下の通り:
ステップ1
クラスで学生たちに、自分のID(学籍)番号の最後の3桁を紙に書かせて、その額(円)が次のステップで提示される物の価格であると説明する。
ステップ2:
ある物を学生たちに示して、もしその価格が上のステップ1で与えられた値に等しい場合、それを学生たちが買いたいかどうか尋ねる。
ステップ3
以上のステップ1での数字やステップ2の答えとは関係なく、学生たちに自分の選好みに従って、その物に対して最大限いくらまでならばお金を払って買いたいと思うかを尋ねる。

予想される結果
ステップ1とステップ3は関連しており(ステップ2は意味のない質問)、平均すると、ステップ1で与えられた数字が大きければ大きいほど、ステップ3の最大限払ってもいいと思う額も大きくなる傾向がある。つまり、ランダムに与えられた数字がその後の選択に影響を及ぼす可能性が高い。
クラスでの実験結果:
学生......ID番号....最大限度支払額......学生......ID番号....最大限度支払額
(1).........132...........150..............(9)........ 574..........1,500
(2).........181...........300..............(10).......590.............400
(3).........300...........400..............(11).......628..........1,000
(4).........301........1,100..............(12).......694..........1,500
(5).........318...........210..............(13).......697..........1,200
(6).........425...........450..............(14).......754.............450
(7).........433...........420..............(15).......834.............300
(8).........454...........500
結論:
実際に、アンカー効果によって、平均するとID番号が大きくなればなるほど、最大限払ってもいいと思う額も大きくなる傾向があるようにみえる。
(宮尾)
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